Zelf je content schrijven: tip #1 humor

We kunnen allemaal schrijven. We hebben het immers op school geleerd en daarna zo ongeveer dagelijks toegepast. Toch blijkt het vaak nét iets anders te liggen wanneer je waardevolle content gaat schrijven voor je website, folder of voor welk doeleinde dan ook. De Nederlandse taal is er namelijk één met ontzettend veel regels.

Er zijn ezelsbruggetjes, ongeschreven regels en zelfs dingen die je simpelweg maar gewoon moet ‘horen’ of ‘zien’. Wanneer je wél goede content online wil plaatsen (Google houdt namelijk ontzettend van nette, goed geschreven teksten), maar daar niet hele studies aan wil wijden, hoef je niet direct met je handen in het haar te zitten. In deze reeks artikelen licht ik telkens een tipje van de sluier over belangrijke regels en tips voor goede, online teksten. In deze blog begin ik met het gebruik van humor en voor de luie donders onder ons, hebben we het ook gefilmd. Lees of kijk je mee?

Humor in je tekst

Het gebruik van humor in online teksten kan ontzettend goed werken. Het kan het ijs breken, vertrouwen kweken en bovendien zorgen voor goodwill bij de lezer. Iedereen houdt immers van lachen en wanneer je dezelfde humor in een ander herkent, is er vaak snel sprake van vertrouwen en een band. En dat wil jij natuurlijk als bedrijf of ondernemer ook. Het toepassen van humor is daarom ook een ontzettend goede methode om lezers – en dus klanten – aan je te binden. Zeker doen dus! 

Not my cup of tea

Dus vanaf nu ga jij jouw teksten doorspekken met grollen en grappen? Liever niet. Het gebruik van humor komt namelijk erg nauw. Sowieso wil je het niet te veel gebruiken: je wilt immers wel serieus genomen worden, toch? (Tenzij je een uitzendbureau’s voor clowns bent natuurlijk, dan heb je mijn zegen.) Doseer je humor in jouw online tekst: soms is een goede punchline al genoeg. 

Wees smaakvol. Gebruik geen grove humor en voorkom grappen en zinspelingen waarmee je het risico loopt om iemand te beledigen. Maak geen grappen over uiterlijke kenmerken, etniciteiten of indrukwekkende gebeurtenissen uit de geschiedenis of het nieuws. Deze werken vaak al snel averechts. Voor je het weet heb je iemand beledigd in plaats van tot klant gebombardeerd. 

Meme’s en gif’jes zijn trouwens ook helemaal van deze tijd. Wellicht passen ze ook in jouw online marketingstrategie. Ze kunnen een perfecte manier zijn om de aandacht te trekken van jouw lezer en ze even te laten lachen, terwijl jij jouw boodschap overbrengt. 

via GIPHY

Nu weet je het 

Zo, nu weet je de basisregels voor het juiste gebruik van humor in een tekst. Dit juiste gebruik kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit. Aan mij bijvoorbeeld 😉 

(See what I did there?)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.