Zelf je content schrijven: Tip #3 AIDA

Online zichtbaar zijn was misschien nog nooit zo belangrijk als in deze periode, waarin online noodgedwongen het nieuwe offline is geworden. Bij online zichtbaarheid hoort goede content. In deze serie artikelen licht ik wat tipjes van de sluier over hoe je zelf goede content kan schrijven in een handomdraai. In deze blog en vlog: AIDA. Lees of kijk je mee?

AIDA? 

Nu hoor ik je al denken. AIDA? Is dat niet die ene musical? Klopt, maar daar hebben we het natuurlijk niet over . De AIDA formule voor online content is namelijk een perfecte en snelle methode om te zorgen dat jouw marketingteksten in kwaliteit verbeteren. Het geeft je een handvat, een soort houvast wanneer je jouw online tekst wil schrijven. Nieuwsgierig? 

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Vier belangrijke pijlers voor elke tekst waarmee jij jouw doelgroep wil bereiken. Ik neem ze even met je door. 

Attention

Je hebt niks aan een goede online tekst als je de aandacht van je lezer niet kan grijpen (en uiteraard behouden daarna). Het eerste onderdeel van je tekst moet dus gericht zijn op de aandacht trekken. Online lezers doen er gemiddeld 3 seconden over om te beoordelen of ze verder willen lezen of niet. Bij vrouwen is dit 2 seconden, bij mannen 4 seconden. Het is daarom ontzettend belangrijk om jouw online tekst op de juiste wijze te beginnen. Dit doe je bijvoorbeeld door een pakkende eerste zin die nieuwsgierig maakt of een vraag die herkenning oproept. Zorg dat je opvalt, zodat je de aandacht van de lezer grijpt. 

Interest 

Wanneer je de aandacht eenmaal hebt getrokken, wil je hem natuurlijk houden. Jouw bezoeker blijft op jouw pagina om verder te lezen, mooi. Maar wat is de volgende stap? Zorg dat jouw lezer geboeid blijft: dan kun je doen door iets meer over jezelf te vertellen, waarom ben jij een autoriteit op dit gebied? Stel vragen die herkenbaar zijn voor de lezer en ligt een tipje van de sluier over wat je te vertellen hebt. Gebruik humor, herkenbaarheid en kennis om je lezer te boeien.

Desire 

Nu je de aandacht en de interesse hebt, moet je zorgen dat het desire van jouw lezer groeit. De behoefte naar jouw product of dienst moet groeien tijdens het lezen van de tekst. De bezoeker moet als het ware het gevoel krijgen dat hij of zij het product of dienst móet hebben: je wordt er immers beters van. Zet alle voordelen op een rijtje, maak een opsomming van wat er bereikt kan worden als jouw product wordt aangeschaft en/of deel testimonials van klanten die tevreden zijn

Action 

Tot slot sluit je af met een call to action. Zorg dat jouw lezer, nu de behoefte is gegroeid direct wordt aangespoord tot een actie. Dat kan soms al heel simpel zijn zoals het liken van een post, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het opvragen van meer informatie. Maak het de lezer zo gemakkelijk mogelijk om de bijbehorende handeling uit te voeren, want nu zijn ze immers enthousiast. Meteen doorpakken dus!  

Aan de slag

Het klinkt toch niet heel ingewikkeld hè? Met dit ezelsbruggetje heb je zelf in een handomdraai een goede structuur voor jouw online tekst op papier staan. Twijfel je toch of heb je geen tijd? Besteed het schrijven van de content dan uit.

Deze blog schreef ik eerder voor NewPro, nieuwsgierig? Neem een kijkje op de website.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.